Praktijkverhalen

Veel docenten blijken in de praktijk moeite te hebben met het afstemmen en aanpassen van hun lessen op de verschillen tussen leerlingen. De praktijk blijkt weerbarstiger dan een theorieboek doet vermoeden. Dit is jammer en zonde, want het ontbreken van differentiatie kan ertoe leiden dat kwaliteiten niet worden benut en leerresultaten achter blijven (Tomlinson, 2014).

Bij navraag in de school, tijdens informele gesprekken in de lerarenkamer, bij een twintigtal collega’s, blijkt dat niemand gedifferentieerd werkt, zoals de omschrijving die op deze website wordt gehanteerd (zie differentiëren). Het belang van differentiëren wordt gezien. Docenten geven aan dat ze wel willen differentiëren, maar dat het ze ontbreekt aan handvatten. Collega’s geven aan dat ze verschillen zíen tijdens het lesgeven, maar nog niet de kennis, inzichten, het handelingsrepertoire, klassenmanagement of faciliteiten hebben om gedifferentieerd les te geven.

Om alvast wat handvatten te bieden, om te starten met differentiëren in de les, wordt op deze website een aanpak gedeeld. Daarnaast wordt een aanbeveling gedaan aan de organisatie om gedifferentieerd lesgeven te verankeren in de praktijk.

Het zou mooi zijn als docenten hun praktijkverhaal delen, om zo kennis en inzichten te delen en elkaar te inspireren. Dat kan hier.