Woordenschat
In dit voorbeeld wordt gebruik gemaakt van Classroomscreen.com (zie figuur 1) om duidelijk te maken aan de leerlingen wat er van ze verwacht wordt. De lesdoelen staan genoteerd en de werkzaamheden worden benoemd. Ook staat er vermeld dat ze alleen mogen fluisteren en dat de docent een vaste ronde loopt.
De groepjes zijn ingedeeld aan de hand van totaalscores uit Magister en een formatieve handelingsopdracht welke in de vorige les is gemaakt. De docent heeft tijdens de 10 minuten leestijd de tijd om de groepjes in te delen met behulp van de gegevens. Leerlingen die afwezig waren, kunnen de handelingsopdracht alsnog maken. De groepjes worden ingedeeld op niveau.
Het verloop van de les wordt weergegeven in figuur 2 in het IGDI lesplan (Berben, 2020). Hier is te zien dat de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben door middel van scaffolding (Berben, 2020) worden geholpen bij het maken van de opdrachten. Dit doet de docent door vragen te stellen over de opdracht en de leerling zo te laten verwoorden waar hij tegenaan loopt. De leerlingen uit groep C, die op een creatieve wijze de begrippen moesten visualiseren, zijn in groepjes aan de slag gegaan met het maken van afbeeldingen in ChatGPT (zie figuur 3).

Figuur 1: screenshot van Classroomscreen.com, waarin gedifferentieerd wordt gewerkt.
IGDI-stappen | Wie doen er mee? |
Terugblik De docent blikt met de leerlingen terug op de vorige les. Voorkennis wordt geactiveerd. | A+B+C |
Oriëntatie De docent prikkelt de leerlingen met een korte anekdote en vertelt over de opzet van de les en geeft aan dat groepje C direct zelfstandig mag starten. | A+B+C |
Uitleg en instructie De docent geeft klassikaal uitleg door middel van modeling en voorbeelden. | A+B |
Verlengde instructie en begeleide inoefening De docent begeleidt de leerlingen bij het maken van de opdrachten door middel van scaffolding. | A |
Zelfstandige verwerking De leerlingen werken zelfstandig aan de opdrachten. | A+B+C |
Reflectie / evaluatie Er volgt een klassengesprek waarin wordt geëvalueerd op zowel inhoud als proces. | A+B+C |

Figuur 3: Leerlingenwerk van groep C.