Deze website is tot stand gekomen naar aanleiding van een opdracht voor het vak Perspectief en schoolontwikkeling voor de Master Pedagogiek. Er is gekozen voor dit product vanuit vraag door de organisatie, om mee te denken over het invoeren van de brede brugklas. Voor het vervaardigen van deze website is een metacognitief stappenplan uitgevoerd en er is een persoonlijke reflectie toegevoegd.
Literatuur
Berben, M. (2020). Differentiëren is te leren. Omgaan met verschillen in het vo en mbo. CPS
Cornelisz, I. (2017). Oefent een leerling meer door niveaudifferentiatie? Het effect van data-gestuurde differentiatie op leerinspanning en de rol van eerder behaalde cijfers. Pedagogische Studiën, 94(3).
Driessen, J. (2007). ‘Peer group’ effecten op onderwijsprestaties. Nijmegen: Radboud Universiteit Nijmegen.
Elffers, L. (2022). Onderwijs maakt het verschil. Kansengelijkheid in het Nederlandse onderwijs. Walburg Pers B.V.
El Haddioui, I. (2022), Grip op de mini-samenleving. Van Gennep.
Hiemstra, K., Schoones, J., De Loor, O. & Van Donselaar, D. (2011) Goed in verschillen. Professionaliteit in het omgaan met verschillen in het voorgezet onderwijs. APS
Houtveen, T., Koekebacker, E., Mijs, D. & Vernooij, K. (2005). Succesvolle aanpakken risicoleerlingen. Wat kan de school doen? Garant.
Onderwijsraad. (2019). Doorgeschoten differentiatie in het onderwijsstelsel. Stand van educatief Nederland 2019. Onderwijsraad. Geraadpleegd van https://www.onderwijsraad.nl/binaries/onderwijsraad/documenten/adviezen/2019/02/22/doorgeschoten-differentiatie-onderwijs/Stand-van-educatief-Nederland-2019.pdf
Onderwijsraad. (2021). Later selecteren, beter differentiëren. Onderwijsraad. Geraadpleegd van https://www.onderwijsraad.nl/binaries/onderwijsraad/documenten/adviezen/2021/04/15/later-selecteren-beter-differentieren/Advies+Later+selecteren+beter+differentie%CC%88ren.pdf
Sims, S., Fletcher-Wood, H., O’Mara-Eves, A., Cottingham, S., Stansfield, C., Goodrich, J., Van Herwegen, J. & Anders, J., (2023). Effective teacher professional development: New theory and meta-analytic test. In Review of Educational Research. Editie: 20 p. 1-42. Uitgeverij: Aera. Geraadpleegd van: DOI: https://doi.org/10.3102/00346543231217480
Slooter, M. (2018). De zes rollen van de leraar. CPS
Sund, K. (2009). Estimating peer effects in Swedish high school using school, teacher and student fixed effects. Economics of Education Review, 28, 329–336
Terwel, J. (2023). Pygmalion in de klas: Over verwachtingen van leraren en de invloed van medeleerlingen. Pedagogische Studiën, 81(1). Geraadpleegd van https://pedagogischestudien.nl/article/view/14620
Tomlinson, C. (2014). The differentiated classroom. Responding to needs of all learners. 2nd Edition. VA: ASCD.
Van Casteren, W., Bendig-Jacobs, J., Wartenbergh-Cras, F., Van Essen, M., & Kurver, B. (2017). Differentiëren en differentiatievaardigheden in het voortgezet onderwijs. Nijmegen: ResearchNed.
Van Gasse, R. ., & Van Acker, G. . (2023). Binnenklasdifferentiatie: een data-geïnformeerd proces?. Pedagogische Studiën, 100(1), 98–124. https://doi.org/10.59302/ps.v100i1.13992
Van der Vegt, A.L., Kieft, M. & Bekkers, H. (2019). Differentiatie in de klas: wat werkt? NRO, Kennisrotonde. Geraadpleegd van Kennisrotonde-publicatie-Differentiatie.pdf (nro.nl)
Van Veen, K., Zwart, R., Meirink, J. & Verloop, N., (2010). Professionele ontwikkeling van leraren een reviewstudie naar effectieve kenmerken van professionaliseringsinterventies van leraren. ICLON / Expertisecentrum Leren van Docenten. Geraadpleegd van Brochure Professionele ontwikkeling.indd (nro.nl)
Vernooy, K. (2009): Omgaan met verschillen nader bekeken. Wat werkt? Onderwijs maak je samen. Geraadpleegd van https://onderwijsmaakjesamen.nl/actueel/omgaan-met-verschillen-nader-bekeken-wat-werkt/