Feedback

Hierbij nodig ik je uit om een reactie te geven op mijn website. Ik zou het waarderen als je daarbij vooral de volgende feedbackvragen beantwoordt:

  • Worden de ontwikkelingen geduid rondom de brede brugklas en differentiëren in relatie tot maatschappelijke trends, (inter)nationaal beleid en lokale keuzes en antwoorden?
  • Worden de wetenschappelijke inzichten vertaald naar de eigen onderwijspraktijk?
  • Worden de wetenschappelijke kennis en inzichten verdiept en gesynthetiseerd?
  • Wordt er een verbetervoorstel geformuleerd dat past bij de context van de organisatie?
  • Worden de inzichten vertaald naar en toegankelijk gemaakt voor collega’s en andere belanghebbenden?
  • Is er een systematische aanpak gehanteerd om onderwijsverbetering binnen de eigen school te bewerkstelligen?

Feedbackformulier delen?

Laat een antwoord achter aan Serena Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 reacties op “Feedback”

  1. Erwin Groeneveld avatar
    Erwin Groeneveld

    Worden de ontwikkelingen geduid rondom de brede brugklas en differentiëren in relatie tot maatschappelijke trends, (inter)nationaal beleid en lokale keuzes en antwoorden? Dit heb ik gezien. De (inter)nationale trends en keuzes voor een brede brugklas worden omschreven.
    Worden de wetenschappelijke inzichten vertaald naar de eigen onderwijspraktijk? Dit heb ik ook gezien. Het onderdeel praktijkverhalen is nog niet helemaal af. Hier kun je nog meer wetenschappelijke inzichten koppelen aan de eigen onderwijspraktijk.
    Worden de wetenschappelijke kennis en inzichten verdiept en gesynthetiseerd? Dit heb ik ook gezien. Ziet er overzichtelijk uit. Het zou nog wat uitgebreider mogen.
    Wordt er een verbetervoorstel geformuleerd dat past bij de context van de organisatie? Dit is mij nog niet helemaal duidelijk, waar ik dit kan vinden…
    Worden de inzichten vertaald naar en toegankelijk gemaakt voor collega’s en andere belanghebbenden? Dit is duidelijk terug te vinden. Heel helder en toegankelijk.
    Is er een systematische aanpak gehanteerd om onderwijsverbetering binnen de eigen school te bewerkstelligen? Het is er wel, maar voor mij niet meteen helemaal duidelijk waar je dit precies kunt vinden.

    1. admin avatar

      Beste Erwin,

      Bedankt voor je reactie. Het klopt dat ik de praktijkverhalen nog niet af heb. Daar ben ik nog druk mee bezig!
      Het verbeterplan kun je vinden onder het kopje ‘aanbeveling’. Ik ga er nog even naar kijken om het iets scherper als verbeterplan neer te zetten. Ook de systematische aanpak om de onderwijsverbetering in de organisatie te bewerkstelligen zal ik scherper neerzetten. Dank, hier heb ik iets aan!

  2. Esztike van der Meulen avatar
    Esztike van der Meulen

    De ontwikkelingen komen onder het kopje achtergrond goed naar voren, wellicht kan er nog iets lokaals benoemd worden.
    Ik mis nog wat wetenschappelijke onderbouwing bij de aanbevelingen.
    De voorstellen zijn mooi uitgewerkt. Ik mis nog wel je cycli en planning. De Systematische aanpak goed is zichtbaar. Inzichten zijn te vertalen naar de praktijk.

    1. admin avatar

      Beste Esztike,

      Bedankt voor je feedback! Bij de aanbeveling heb ik literatuur toegevoegd, dank! De cycli en planning voeg ik nog toe. Het liep allemaal even anders, wegens drukte, maar daar ga ik mee aan de slag 🙂

  3. Daisy avatar
    Daisy

    – Ik vind de eerste vraag ingewikkeld verwoord. Ik heb wat terug gelezen over dat wij het enige (of één van de weinige) Europese land(en) zijn die het op deze manier aanpakt en ik heb terug gezien dat brede dakpan klassen een aantal jaar terug meer voorkwam. Ik weet niet of je dat ook bedoeld met maatschappelijke trends en lokale keuzes, maar anders heb ik dat volgens mij niet terug gezien.
    – Ik zie dat je meerdere keren de koppeling maakt naar de eigen onderwijs praktijk.
    – De wetenschappelijke kennis en inzichten die je benoemd, beschrijf je in ieder geval duidelijk. Zoals je het beschrijft klinkt het logisch en aannemelijk en denk ik dus dat je op een juiste manier de verdieping opzoekt.
    – Behalve dat er gezegd wordt dat er dakpanklassen aankomen, zie ik niet zozeer een uitgebreid verbetervoorstel voor de organisatie. Wat je op die pagina benoemd is nog een vrij algemeen verhaal. Je vertelt dus heel goed wat een verbetervoorstel zou kunnen zijn, maar is voor mij niet duidelijk of dat ook het verbetervoorstel is voor jouw organisatie. Het verbetervoorstel an sich is wat mij betreft prima geformuleerd.
    – De pagina van ‘aanpak’ is nog niet helemaal klaar, dus of de inzichten toegankelijk zijn gemaakt voor collega’s en andere belanghebbende is denk ik nog niet helemaal goed te zeggen. Wel zie ik ook een mooi gedeelte waarin praktijkervaringen gedeeld kunnen worden, waar valkuilen benoemd gaan worden en een pagina waarin voorbeelden staan. Dit is wel heel waardevol voor belanghebbenden.
    – De laatste vraag kan ik niet zo goed antwoord op geven. Volgens mij wordt de pagina ‘aanpak’ een pagina waar je deze systematische aanpak wilt gaan benoemen.

    1. admin avatar

      Beste Daisy,

      Dankjewel dat je feedback hebt gegeven! Het klopt dat ik nog worstel met voorbeelden en praktijkverhalen. In de organisatie wordt helaas nog weinig gedaan met gedifferentieerd lesgeven, dus als je zelf nog mooie voorbeelden of praktijkverhalen hebt, houd ik me aanbevolen ;-). De aanpak heb ik inmiddels aangevuld.

      Dank en groetjes,

      Linda

  4. Serena avatar
    Serena

    Worden de ontwikkelingen geduid rondom de brede brugklas en differentiëren in relatie tot maatschappelijke trends, (inter)nationaal beleid en lokale keuzes en antwoorden?
    – Dit is verwerkt. Het verschil in onderwijs tussen NL en landen om ons heen is leesbaar. Wat zijn de positieve effecten van de brede brugklas? Wellicht d.m.v. wetenschappelijke onderbouwing toevoegen?

    Worden de wetenschappelijke inzichten vertaald naar de eigen onderwijspraktijk?
    – Dit is verwerkt. De eigen onderwijspraktijk is weergegeven en er worden aanbevelingen gedaan.

    Worden de wetenschappelijke kennis en inzichten verdiept en gesynthetiseerd?
    – Dit is verwerkt. De wetenschappelijke kennis en inzichten komen regelmatig terug, wellicht kunnen de positieve effecten nog benadrukt worden.

    Wordt er een verbetervoorstel geformuleerd dat past bij de context van de organisatie?
    – Dit is verwerkt. Er is beschreven hoe de organisatie een definitieve leerroute in de brugklas uit wil gaan stellen. Echter mis ik waar de organisatie tegenaan zou kunnen lopen (uitdagingen), wat is er nodig om dit voor elkaar te krijgen?

    Worden de inzichten vertaald naar en toegankelijk gemaakt voor collega’s en andere belanghebbenden?
    – Dit is duidelijk verwerkt. Het kopje ‘aanpak’ is nog niet af. Dit kan een mooie, inspirerende pagina zijn om belanghebbende te informeren. Wellicht kunnen extra praktijkvoorbeelden hierbij helpen.

    Is er een systematische aanpak gehanteerd om onderwijsverbetering binnen de eigen school te bewerkstelligen?
    – Dit is nog niet helemaal duidelijk. Hier kan nog meer over geschreven worden.

    1. admin avatar

      Beste Serena,

      Bedankt voor je bericht! De aanpak werk ik nog aan, dat klopt. Ik ben nog op zoek naar voorbeelden uit de praktijk, maar in de huidige organisatie heb ik nog niemand gevonden die doelbewust gedifferentieerd lesgeeft. Daar heb ik me op verkeken.
      Dank voor je reactie en hulp!
      Groet, Linda

  5. Katinka Kroon avatar
    Katinka Kroon

    mooie input t.a.v wat is differentieren. Ik denk dat dit met name belangrijk is in de fase waarin we als team/school ons bevinden. De koppeling naar wetenschappelijke inzichten is daarin zichtbaar. Het verbeterplan, toegankelijk en inzichtelijk maken voor het team vraagt m.i. nog een verdieping. Het geeft vooral input voor het gesprek waarom en hoe we als organisatie willen differentieren. Een belangrijke stap om mee te nemen in het verbeterplan.

    1. admin avatar

      Beste Katinka,

      Bedankt voor je bericht. We hebben hier ook over gesproken en het lijkt me zeer interessant om het traject met jullie in te gaan om het veranderproces of innovatietraject te begeleiden door middel van workshops in de teams. Dit is inmiddels ook aangepast in de opdracht. Een eerste stap in het verbeterplan zou inzicht en motivatie zijn, dat is iets wat met behulp van de informatie op deze website en een bijeenkomst met het team kunnen bewerkstelligen door in gesprek te gaan over het waarom. Dit kan tijdens een team-meeting of workshop. Volgend jaar zal ik het vak veranderkunde volgen, dus ik zou er erg veel zin in hebben om hierin een rol te spelen.

      Groet, Linda